sábado, 13 de octubre de 2012

Treballs Francesc Tàrrega

Treballs Francesc Tàrrega:

Exercici 1:

Escriure un relat, poesia,conte etc. amb la frase tens la paraula.


Desprès de rumiar-ho molt de temps, finalment vaig prendre una decisió.

Decisió que no era pas fruit duna nit boja, poc meditada i/o precipitada. No. L’havia estat madurant, pensant i repensant durant dies, mesos i tal vegada, anys. Més del que ella podia sospitar. Però la por a no ésser entès, unes vegades, i d’altres, la mandra d’iniciar una conversa què, a tot segur encetaria el meló de la discussió, confrontació i “mal rotllo”, sovint, en feia abandonar. Molt possiblement, ens diríem tot allò que segurament teníem al llistat de greuges que cadascun de nosaltres havíem anat conformant durant el llarg temps de convivència.
Un dissabte de tardor, després d’haver esmorzat un bon pa amb tomàquet i pernil, ben regadet amb abundós Priorat, vaig respirar a fons unes quantes vegades, d’acord amb el consell autoritzat del meu psicòleg i tranquil·lament, em vaig armar de valor i vaig prendre la decisió de parlar-ne, tot aprofitant la jornada sabatina de descans i el bon estat d’ànim que semblava haver a l’entorn.
Li vaig fer un relat detallat, pausat i ben estructurat. Tal i com l’havia pensat i repensat durant tant de temps, amb tots els ets i uts, sense escatimar detalls, de forma que quedés clara la situació.
En acabar el relat li vaig dir.

- Bé. Això és tot el que et volia dir... ARA TU TENS LA PARAULA

I amb la paraula a la boca em vaig quedar, perquè res no va em voler manifestar, afegir o puntualitzar.

D’això farà ara, si mes no; 1 any, 6 mesos, 3 dies i 4 hores, i ... encara estic esperant resposta.



Exercici 2:

Escriure un relat poesia,conte o assaig inspirant-se en aquesta imatge:




THE WALL

Un trosset de mur


Aquella tarda no va ser una tarda, qualsevol. Va ser una tarda diferent. 
Mai no hauria imaginat que els esdeveniments arribessin tant de sobte, tan de pressa, després de tants i tants anys de separar-nos físicament, tot i compartir un mateix espai físic. Dels 81 passos fronterers que dividien la ciutat, només en van quedar escassament, una dotzena.

A files militars em van remetre con si es tractés d’un paquet de correus.

Un munt de xicots amb el clatell repelat , expectants alhora que preocupats, vam acudir a la seu de la Caixa de Reclutes per veure el resultat del sorteig.

Vaig tenir sort¡ Em va tocar al lloc de residencia i podia quedar-me a casa, a ciutat.

A casa tots ho varem celebrar; la mare, perquè em tindria gairebé cada dia a casa i res no canviaria; el pare, perquè podria continuar els estudis i no es trencarien els cursos a la Universitat i, jo, n’estava especialment content perquè podria continuar veient-me amb la meva xicota, ara que (per fi) havien trobat un lloc discret on passar la tarda, on evitar el mal d’ous , per culpa de les rebregades genitals no consumades.

Els militars ens van instruir per matar. No tenien altra missió instructiva atesa la situació del país i, més concretament, de la ciutat.

Hores i hores dedicades a conèixer les parts fonamentals del
Kaláshnikov (el fusell d’assalt AK-47). Muntar-lo, netejar-lo, oliar-lo, tornar-lo a muntar : Tenir-lo sempre enllustrat i dur-lo a passejar.

- "Penseu que es com la vostra xicota. Sempre perfecte. Sempre a punt".
Els exercicis de tir al blanc, al camp de tir situat a uns 30 kilòmetres de ciutat, eren continus , repetitius i avorrits. Encara què el fet de sortir al aire lliure i compartir una estona amb els companys, feien, fins i tot, desitjable l’eixida al camp.

Es tractava, entre d’altres tasques, de controlar els passos fronterers de la ciutat, les guàrdies interminables al davant edificis oficials o al llarg de tot el mur. Menjar ranxo infecte per obligació, aquells dies que no tenies suficient temps lliure per anar a casa. Tot conformava una situació que desitjaves acabés quan mes aviat millor. Però el temps, certament, passa molt esplai, poc a poc, quan voldries que ja fos un temps passat.

En els intents desesperats de travessar el mur, fos de dia, fos de nit, havíem d’actuar sense contemplació:
Tret al cos i abatre’l. Res de ferir-lo, perquè l’haurem de mantenir i, tot seguit, un cop restablert, tornarà a intentar-ho. Són cassos perduts. - Deien els militars.

No us podeu imaginar el neguit, la preocupació dels companys quan ens tocava fer guàrdia al mur: Pot ser un familiar teu, o meu. Com el puc abatre?
Però, si aconseguia passar-lo, la repressió més dura que et puguis imaginar queia sobre teu.

Fou la tarda el 9 de novembre de 1989. Ho recordaré sempre per qué era la data del nostre aniversari, quan per primera vegada es vam estimar i no vaig poder acudir a la cita.

A mitja tarda va sonar la sirena d’emergència del quarter i tots vam acudir formats al pati, armats, en formació de combat.

La nostra brigada va ser destinada al centre de la ciutat, a l’
Alexanderplaz. Vam arribar amb les furgonetes a toc de sirena i a tota velocitat pels carrers cèntrics de Berlin.
El rebombori era immens, la cridòria a l’altra banda del mur increïble.

Mai no havíem vist una concentració de gent semblant.

Vam grimpar fins dalt del mur, deixant els armes degudament custodiades, i vam poder contemplar la immensitat de la situació.

Una gentada immensa, sobretot joves vinguts d’arreu, proveïts de masses, martells i tota mena d’eines, picaven i repicaven per rebentar el mur i fer-lo caure a terra.

Les ordres rebudes no les vam aplicar. Ens vam negar. Com actuar contra una gentada carregada de raó. Al cap i a la fi es el que havíem estat desitjant tants d’anys.

Vam pensar, tots plegats, que ja havia arribat l’hora de deixar lliures d’entrebancs els carrers, els bonics carrers de Berlin, de la mateixa forma com els van parir els arquitectes i treure tota aquella vergonya del mig.

Desprès de gaudir de forma continguda, l’alegria que a tots plegats ens envaïa la situació, finalment vam ajudar als
picapedrers a travessar a l’altra banda del mur i donar-los la benvinguda. Abraçades i llàgrimes foren els ingredients bàsics d’aquell agermanament.
Quan recordo els fets encara se m ‘irisin els pels, s’humitegen els ulls i el cor em batega al ritme dels grans esforços o de les grans emocions.

Un trosset de mur el tinc a casa.

Primer el vaig situar a un lloc visible. Al rebedor, com si es tractés d’un trofeu.

Però el record i les sensacions que comportàvem la seva presencia em van aconsellar desar-ho a un lloc més discret, de forma que el veies només quan tingués el desig de recordar el temps passat i reviure les emocions.

Ara, al cap del temps, veure’m a la foto al capdamunt del mur amb els companys de brigada, amb el braç recolzat i la mirada fixa a la multitud, mentre els xicots intenten abatre’l, torno a reviscolar aquelles sensacions sense necessitat d’anar a cercar el tros de mur que finalment vaig desar al fons de l’armari de lluna.

Decididament, el retornaré al rebedor.




Exercici 3:

Escriure dins l'espai limitat d'una postal, una història en
un lloc distant de la nostra residència habitual a un amic, familiar, parella etc.
La història havia d'estar inspirada per la frase escrita a
l'altra cara de la postal.



Maria: No et pots imaginar el que m’ha succeït.

Vaig prendre el tren fins arribar a Sant Celoni i, d’allí, vaig prendre el bus fins Arbúcies.
Tenia molt clar allò que volia pintar. Carregat de carbonets, colors i paper, em vaig enfilar muntanya amunt  i, en una clariana del bosc, vaig divisar el Castell de Montsoriu. Magnífic.
Vaig  dibuixar l’esboç, el vaig perfilar i retotar fins deixar-lo a punt.
Al moment d’anar a pintar m’adono que  m’havia deixa’t els pinzells a casa ¡¡¡
D’una llambregada m’emporto els paisatge.
                                                                                                              Maria Antònia Masdeu de Ruyra
C/. de l’Horitzó, 24, 1r
08933-BARCELONA
Arbucies, 17/08/1923


Exercici 4:

Era increïble però no impossible...

Pag. 69. Primer paragraf. “El abuelo que salto por la ventana y se largo”

Jonas Jonasson. Salamandra 2012.

________________________

Diuen que la realitat supera la ficció.

I no es pas una frase feta o una mena de comodí que emprem de tan en tan quan voler significar quelcom especial que ens ha succeït.

El fet cert és que la realitat és molt més rica, plural i sorprenent que el somni o el pensament, per més entremaliat que pretengui ser, per més càrrega de ficció que li vulguis ficar.
Un Poc de Saborija
Els germans havien sortit del poble. Van pujar a la muntanya fins assolir els peus de la Serra de Santa Àgueda.
La mare els havia demanat que anessin a cercar uns quans grapats de saborija. Era l’herba perfecta per donar el sabor ideal a les olives trencades.
Olives què, un cop trencades, i desprès de tres canvis d’aigua (deixant-les a sol i serena durant tres dies consecutius), el darrer dia, caldria fer la prova l’ou per tal de posar la quantitat justa de sal, afegir la saborija i la resta d’elements com ara; alls, taronja, llimona, pebrot, etc. (al gust de cadascú) i, als quaranta dies de repòs ja estarien perfectes per menjar.
En sortir del l’escola, van seguir muntanya amunt pel barranc dels frares.
L’estiu havia estat molt calorós i gairebé no havia plogut ni una sola gota. El llit del barranc era polsegós i més eixut que una estora d’espart, cosa que dificultava i molt el creixement de l’anyellada herba flairosa. Però, sense humitat ambiental esdevenia impossible el seu creixement a temps.
L’únic punt negre de la ruta a seguir era que camí circumdava el cementiri.
Lloc de respecte i de por per totes aquelles les històries que la tia Antònia els explicava una i altra vegada per fer-los atemorir. Era una mena de bruixota, vestida de negre, com totes les iaies vídues del poble. La toca damunt els muscles i el mocador, també negres, remataven aquell tètric vestuari.
Amb aquell de somriure sardònic que lluïa, per entre llavis prims i molt arrugats deixava entreveure un parell de negres dents. El rostre picat de verola, amb aquells clotets foscos a les marcides galtes arrodonia l’aspecte bruixot.
A mesura que s’acostaven al cementeri, allargaven les passes per fer més curt el tram. Gairebé a peu de marxa atlètica.
Una vegada remuntada la muntanya, aplegaren al pla. Allà dalt van trobar tota la saborija que volgueren, perquè allà dalt, l’alçaria, feia que la rosada de la nit mantingués d’humitat i fes brotar, generosament, l’herba.
Començaren a baixar i fer el camí de retorn cap a casa.
Allà baix, a la plana, es veien de lluny engegades les llums dels carrers i de les cases. La foscor començava, poc a poc a ocupar la brillantor del dia. Al fons, a la caiguda del sol rere les muntanyes, es podia encara contemplar aquells núvols vermellosos típics de la tardor desprès de la tempesta.
A mesura que s’acostaven al cementiri, el record dels contes escabrosos, els apareixien a la memòria, i malgrat que cap d’ells no gosava parlar-ne, tots dos sabien perfectament quin era el pensament de l’altre.

- Tu creus que els morts resuciten? - Preguntava el menut.

- No diguis bajanades nen ... - Responia el gran.
Feia tan sols un parell de dies què, tots dos, havien assistit a l’enterrament de l’avià del seu cosí Miquel. I, com era costum, van acompanyar la comitiva fúnebre al cementiri fins que l’enterrador ajudat pels homes que transportaven el fèretre, van ficar la caixa dins del nínxol, tapant-lo amb uns quants maons i guix. Un parell de ram de flors mal deixats a la llinda intentaven dissimular la fredor de la paret, sense làpida.
- Per què no girem per l’altre camí enlloc de passar per allí ...
- Perquè és molt tard i doblarem el camí. A més estic molt cansat, portem més de tres hores de marxa.
La nit ja era omnipresent. Els llums eren massa lluny. La tapia del cementiri massa a prop. El silenci gairebé total, era trencat per la brisa de l’aire que acaronava la renglera de xipresos, d’un verd fosc intens, arrenglerats al voltant del mur i escampats per tot el camp sant.
El menut estava ja cagat de por.
- I si aprentem a córrer a veure qui arriba abans a l’entrada del poble?
- Si home. Per córrer estic jo ara. –Rebla el germà sense ganes.

El ventet, poc a poc s’anà transformant en ventada i els xipresos començaren a doblar l’espinada com si fossin gimnastes en plena actuació atlètica.
El vent es ficava per entremig de les reixes de ferro de les portes d’accés i xiulava. Semblava una queixa, un lament compartit per tots els morts
La por ja era també absoluta i compartida pels germans.
Allargaren les passes tremoloses al mateix ritme que els batecs del cor s’escurçaven. El ritme cardíac, semblava imitar les pautes, cada vegada mes fortes del vent, augmentat la velocitat.
Tot just arribats a la porta principal d’accés, una mà prima ossuda i cadavèrica s’aferrà a la reixa d’entrada. Una imatge prima i fosca ombrejava l’espai, a contra lluna, al temps que les faldilles negres i davantal es movien al ritme del vent.
Una veu tremolosa, com sorgida del més enllà, els cridava:
- Xiquets, veniu veniu ... que no em coneixeu?

Òstia, l’àvia d’en Miquel ¡¡¡ - Pensaren tots dos alhora, al temps que apressaren a córrer sense parar fins sa casa.
La saborija es va perdre pel camí.
La brega de la mare va ser sonada per arribar tard a sopar.
Aquella nit, ni l’un ni l’altre, no van poder aclucar els ulls.
Van maleir, per sempre més, les olives, la saborija, l’avia d’en Miquel i la mare que els va parir.


Exercici 5:
Escriure un relat, assaig o poesia en relació a una experiència viscuda durant el cap de setmana.


Cap de setmana: (Sant Martí)

No és que no li agradés sortir de cap de setmana al Montseny. Però l’anunci d’un temps convuls amb pluges persistents i abundoses no engrescava massa sortir de casa.

D’altra banda, una cartellera de cinema generosa d’un seguit de films estrenats divendres resultava d’allò més engrescador per romandre a ciutat.
Al cinema anàvem de tant en tant , sobretot, els dies plujosos i algun que altre divendres al vespre, al barri de Gracia. En sortir de la sala picar quelcom al Salambó, a tocar del carrer Verdi, és el complement cinematogràfic ideal per alabar o posar a parir la cinta.
Aquesta tardor afavorida per les persistents pluges, els boscos del Montseny estan farcits de boletaires que abandonen en massa la ciutat. Rengleres de gent amb la canalla, carregats de cistells de vímet, remenat tot el que troben, aixafant el que no veuen i fent malbé el sotabosc es la típica de tardor. Una plaga que cada tardor creix, cada vegada més.
No “cacen bolets”, materialment els arrenquen a mà de soca-rel, enlloc d’emprar una navalla i tallar la tija per tal de mantindre l’entorn òptim per a la propera temporada. Altres ataquen els castanyers picant les rames amb branques seques.
Diumenge tarda, la caravana de retorn es lenta i penosa. Retornen a casa amb els atuells buits, embafats com porcs d’un dinar més que abundós als restaurants que fan l’agost i venen com mai bolets vinguts d’arreu: de l’Aragó, de França o de Romania, com si fossin collits a casa nostra.
- Alguna mostra de bolet hauràs de portar a casa. No?
La pluja no va deixar de caureu durant tot el cap de setmana. Els regalims d’aigua baixant pels vidres entelats van ser omnipresents a finestres i balconades. El caliu de la llar feia apropar una mena d’ enyor llunyà, una barreja de pensaments melancòlics embolicats amb la boira baixa que no deixava entreveure dos metres més enllà de la porta d’entrada.
Els gats salvatges puntuals a la cita del cap de setmana. Tan aviat com senten remor per la casa obren els ulls com a plats, de bat a bat, albirant si unes quantes restes del s àpats aniran a parar al seu lloc de costum.
Mentrestant, no paren de miolar i picar els vidres de la porta d’entrada, neguitejant-se per l’espera. De menjar, mai no en tenen prou.
La boira continua baixant, la grisor és solemne.
- Els ocells han deixa’t de piular

- Tothom resta dins les cases prop la llar

- La pluja persistent n’és la reina del Montseny


Exercici 6:
Escriure un relat, poesia, conte o assaig en relació aquesta cançó:
       La música començà a sonar.

    Era una balada de suau de tacte a l’oïda, com si d’una pell tèbia es tractés quan la ressegueixes amb el palmell de la ma, gairebé sense tocar-la, eriçant-la.

    Poc a poc els instruments de vent fan acte de presència i la balada s’enlaira cap un ritme més intents, gairebé semblen els compassos d’una ranxera mexicana.  

     Ella; respirava al ritme dels instruments i del cor de veus què, de tant en tant, accentuaven els compassos més intensos de la peça que apareixien i desapareixien entremig  de les notes musicals.

    La gandula de coto teixida en algun indret d’Indonèsia, estava fermament fixada a la paret  de la porxada exterior de la cambra i orientada cara mar. Lloc ideal per deixar anar lliures els pensaments i la mirada perduda fixada en la immensitat de l’horitzó llunyà, mentre la sensació musical anava resseguint  tots i cadascun dels espais més íntims del cos, fent-lo sentir viu.

   Des del darrera de la finestra, entre l’entramat enreixat de la persiana de bambú,  ell;  se la mirava i remirava bocabadat, amb por de trencar l’encant d’aquell moment especial que furtivament guaitava com viciós voiyeaur contemplant el tendre plaer musical aliè.

   Esperava  gelós que la balada acabés per apropar-s’hi sigil·losament  i resseguir amb la punta dels dits aquell meravellós cos de dona,  bronzejat al sol de l’Índic sota la transparència sensual d’aquell vestit de gassa pegat al cos que tan l’afavoria.

  
   
        Exercici 7:

   Escriure un relat, poesia, conte o assaig utilitzant com a disparador bona nit.


Francesc Tàrrega

 Aquestes foren darreres paraules pronunciades per l’ interlocutor a l’altra banda del telèfon just abans de penjar i cloure la conversa que durant una llarga estona havien mantingut.

- BONNE NUIT – digué i penjà.

En realitat va sonar a l’oïda com una sol mot, així com: bonuit.
    Dita de pressa, sense separació o pausa suficient com per poder distingir entre el Bonne de la Nuit.

 En penjar l’auricular va guaitar de reüll el rellotge de polsera que sempre duia al canell dret, i certament, constatava que s’havia fet tard i era adient el mot, perquè allà al fons de la sala, rere el finestral tot era fosc i els llums del carrer ja eren encesos.

I és que a l’hivern la nit ocupa més temps del que en realitat li pertany. Si féssim una distribució acurada i, sobretot, equitativa de les vint-i-quatre hores, tal vegada a l’hivern, no l’hi pertocaven tantes. Decididament les nits a l’hivern eren massa llargues.

Però, que més voldria ell, que tenir una BONA NIT ¡¡¡.
Quan li agradaria poder gaudir d’una autentica Bona Nit. Massa temps feia que no sabia el que era.

   Això si, quan s’asseia al sofà davant la tele, al moment restava fregit i els roncs els despertaven, i la dormideta li durava tan sols fins la nova tanda d’anuncis, quan l’augment del volum pujava inesperadament i el desvetllaven. Malgrat què cada nit es prometia el ferm propòsit de fer un bon entrèpa-de-llençols el resultat era sempre desencoratjador.

 Ni la til·la, ni les pastilles ni els remeis casolans ja no li feien res. Ja ho havia provat tot sense èxit. Un complet i absolut fracàs.
 Feia molt de temps que les nits se li havien capgirat. A la poca estona d’estar ajagut, els fantasmes iniciaven el seu ritual nocturn i el transportaven al llocs més indesitjats, barrejats de pors, de mals records. Tot allò negatiu, angoixant overgonyós que et puguis imaginar, viscut feia temps, passava pel davant seu com una successió diapositives a gran velocitat. Cada fotograma era una negació un cop baix directe a la clau de volta de la pròpia estima.

No hi havia forma de trobar la posició adient; primer girat cap a la dreta, després cap a l’esquerra i tot seguit de panxa enlaire. Els ulls oberts de bat a bat com dos plats.

Quedava el recurs d’engegar la ràdio i escoltar aquelles persones solitàries, en vetlla o sonàmbules com ell, que anaven fil per randa explicant un dia i un altre també, la seva paorosa solitud no confessada - però sentida. La pacient locutora feia veure que les escoltava, fins i tot que les entenia, atrevint-se a donar–los algun que altre consell.

Anar una i mil vegades al lavabo a pixar (encara que fossin quatre gotes mal comptades i esbargides per tot arreu menys dins la tassa) i, tot seguit, enfilar el passadís fins cuina, obrir la nevera i fer un traguet d’aigua fresca per minvar l’ansietat creixent. Tot seguit, guaitar pel finestral que donava al carrer i mirar l’escàs moviment de gent i vehicles.

– Qui vols que surti al carrer aquesta hora amb el fred que fa. Només els escombriaires mecanitzats eren puntuals cada nit a la cita. – Rumiava dintre seu.

– Que molestos són, Mira que fan soroll els malparits. Cada nit igual. No tenen respecte pel descans de la gent.
- Un dia faré un escrit a l’alcalde i els ficaré a caldo. Fills de la gran puta¡

   A les poques ganes-de-no-fer-res, s’afegien també, la pèrdua de pes (30 quilos de minva), l’agressivitat creixent, l’abandó físic i la reclusió dins del pis sense voler sortir al carrer.

   Va intentar, sense èxit, l’autòlisis. Passejar temeràriament per la barana del terrat, tallar-se les venes, engolir-se un pot de pastilles tranquilitzants.
   No va tenir el suficient valor per dur-ho a terme. Esperava que fos el vent qui se l’endugués daltabaix del terrat, errar el tall i desmaiar-se, ...
- Ni per això serveixo. - Quins collons. Quin desastre.
El seu lletrat ja li ho va manifestar, quan va decidir consultar-lo de forma preventiva:

- El fet que no tinguin proves inculpatòries contra teva no permetrà que s’iniciï cap acció. Ara bé, no et pensis que et lliuraràs fàcilment de la condemna.
- Et parlo de la condemna interna. Aquesta segurament, és la més desconeguda però és la més perillosa, perquè no et deixarà viure en pau i en lloc de minvar, anirà creixent dintre teu com l’heura que s’arrapa a l’arbre i va ocupant-lo fins deixar-lo sec.

- Demana ajuda tan aviat com la precisis. No deixis que la bèstia creixi dintre teu.

Quanta raó tenia. QUANTA ¡¡¡.

L’alegria de veure’s lliure li va durar molt poquet, just els dies següents a la publicació de l’arxiu definitiu de les diligències prèvies del Jutjat de La Jonquera. Fou el Consorci de Compensació d’Assegurances, l’encarregat per sentència de fer el pagament de la petita indemnització prevista per a aquells cassos, quan el conductor es dona a la fuga.

   Ara, ja era massa tard, ell no podia anar a la Comissaria a inculpar-se, a declarar per un fets que ja havien estat arxivats a tots els efectes. Tampoc no volia acudir al psiquiatra perquè hauria de despullar-se massa per poder explicar la seva immensa pena, la causa de la seva condemna, la raó de la seva presó, del seu desgavell intern.

- A més a més, condemnaran també a tots aquells que l’havien ajuda’t, com a cooperadors necessaris, com encobridors, com ..... Jo que sé.

NO PODIA. NO ERA POSSIBLE ¡¡¡

      I és que l’impacte del vehicle contra aquella família que travessava el pas de vianants a la Nacional II, quan anava a tot drap camí de la frontera francesa, va ser molt fort; dos menors morts, politraumatismes a la mare i l’àvia amb seqüeles de per vida. Eren una llosa massa pesada per seguir vivint com si res no hagués passat aquella nit, tal i com li aconsellaven uns i altres, sobretot amics i familiars, tots ells coneixedors del fets.

    És cert que la boira limitava força la visió i que el fred aire huracanat pogueren precipitar la irrupció de la família a la calçada. Però ell podia haver-ho evitat si hagués circulat amb la precaució que calia. I, sobretot, podia haver-los lliurat l’auxili necessari al que tothom està obligat davant d’una situació com aquella. Una simple trucada al SOS era més que suficient. No calia fer res més.

Els nens es van dessagnar a la cuneta per manca d’atenció mèdica.
    Fins que la boira no es va esbargir, els ferits - tots ells - van romandre fora de la vista sense poder rebre l’assistència mèdica necessària.
  El vehicle mai no va tornar al país, va romandre a França a casa d’un familiar i amic que li va garantir dormiria per sempre més, en el més profund dels somnis. De tant el tant el trucava interessant-se pel seu minvant estat de salut.

I  així fou com el Land - Rover, va dormir per sempre més a terra estranya.
    Ell, en canvi, encara romania despert des de la data de l’accident.

        BONA NIT,
GOODNIGHT
BOAS NOITES
BUONA NOTE

      Aquestes foren les úniques lletres que va deixar escrites, una per a cada víctima, l’aniversari dels fets, quan va decidir que ell també tenia dret a descansar i passar, si més no, una BONA NIT.



   Exercici 8: 
  
   Escriure en relació a la soledat un conte, assaig,relat o poema.


   Què volem dir quan parlem de solitud?

   La definició més comuna de solitud és la de manca de companyia, que es tendeix a vincular amb estats de tristesa, desamor i negativitat.

    Aquesta fora la solitud NEGATIVA: La no desitjada.

  Diuen els experts que TRES característiques defineixen aquest tipus de solitud:

a)      És el resultat de relacions socials deficients.
      
   b)  Constitueix una experiència subjectiva ja que un pot estar sol sense sentir-se sol o sentir-se sol quan es troba en grup.

I    Finalment,

    c)   Resulta desagradable i pot arribar a generar angoixa.

   La solitud, llevat d'excepcions, és una experiència indesitjada similar a la depressió i l'ansietat.

  És diferent de l'aïllament social i reflecteix una percepció de l'individu respecte a la seva xarxa de relacions socials, bé perquè aquesta xarxa és escassa o perquè la relació és insatisfactòria o massa superficial.

    Es distingeixen dos tipus de solitud:

   a)   l'emocional, o absència d'una relació intensa amb una altra persona que ens produeixi satisfacció i seguretat i,

   b)  La social, que suposa la no pertinença a un grup que ajudi l'individu a compartir interessos i preocupacions.

   D'altra banda, sembla que la solitud està relacionada amb la capacitat de les persones per manifestar els seus sentiments i opinions.

  Quan la nostra habilitat per relacionar-nos és deficient, augmenta la probabilitat que ens quedem sols ja que les relacions que mantenim són menys entusiastes i empàtiques.

    En general, les persones amb problemes de neurosi es mostren convençudes que no resulten amables ni dignes de ser apreciades, i rebutgen qualsevol tipus d'amics potencials amb l'objectiu de protegir-se a si mateixos del possible rebuig.
    La solitud està molt relacionada amb la pèrdua de relacions amb aquest conjunt de persones significatives en la vida de l'individu i amb les que s'interactua de forma regular.

    Aquells que lluïm cabells argentats, segurament ens vindrà a la memòria la novel·la del mateix títol; SOLITUD, de la “Victor Català”. En realitat es tractava d’una senyora que emprava el nom d’autor masculí com pseudònim, atès que no estava ben vist, a començaments de segle XX, que les dones fessin escrits “naturalistes” seguidors del mestre Emile Zola, com els fets que ens descriu de la protagonista Milà, masovera a l’ermita situada capdamunt d’una  muntanya.

    D’altra banda tenim la SOLITUD, que podríem dir positiva, aquella que es buscada, fins i tot, desitjada amb els beneficis que una solitud ocasional ens pot reportar.
    Em refereixo a la necessitat que tenim d’estar sols per tal de poder capficar-nos en les nostres cabòries, les nostres manies, els nostres desitjos, complaure les nostres afeccions.
    Quin plaer poder llegir un llibre acaronats pel silenci, tan difícil com resulta d’aconseguir a ciutat. Sembla que a les cases, sinó tenim en marxa la radio o la TV (o totes dues alhora), no sigui possible viure-hi.
     Malauradament, el soroll n’és la companyia omnipresent arreu.

    És per això que la matinada és perfecta quan vols cercar, egoistament, solitud per a tu sol. Una mena d’illot casolà.

    Durant el dia, si cerques solitud, és millor que toquis el dos i marxis fora de ciutat, millor cap a la muntanya, on segurament trobaràs espais per gaudir del silenci, o compartiràs uns sorollets agradables a l’oïda, com la de l’ocellet que refila a l’arbre proper. Cas contrari, sense presses, aprofita els caps de setmana per fugir.
   Aquesta solitud, buscada es totalment compatible amb unes relacions familiars i socials plenes.

    Segurament sigui la conseqüència d’una vida plena i esdevé necessària per tal de dur a terme allò al que possiblement, fruit de les relacions socials o professionals, t’has “obligat”; redactar un petit treball, estudiar allò que hauràs de defensar professionalment, etc.

    Segurament estic reflectien obvietats, però no pretenc descobrir la sopa d’all, sinó reflexionar un xic sobre el mot SOLITUD.

    Podríem concloure tot dient què; hem d'equilibrar els moments en què ens expressem i atenem els altres, i els que dediquem a pensar, en solitud, en les nostres pròpies coses. 



     Exercici 9:

   Exercici lliure.

El vermut sembla que torna a estar de moda.
  Per a aquells que sempre ens ha agradat podem afirmar que no hem notat cap canvi, a l’estar al marge de la moda. Sempre l’hem tingut present.
   Però es cert què, darrerament, hi ha una mena revifalla. Un munt de bars - bodegues (aquells bars de taules de marbre i cadires “tonet”  amb el  sabor ranci d’abans,  han fet renéixer el plaer del vermut. I alguns altres establiments, han aprofitat el mobiliari antic per actualitzar-los i donar-los una pàtina de “vintage” com el cas del BarMut situat a  Diagonal - Pau Claris.

Tal vegada, la popularització i generalització de les tapes hagi estat la causa i el complement directe perfecte per aquest reviscolament del vermut.
  De menut, recordo algú que altre diumenge d’estiu d’anar a comprar a cal “sifonero” un tros de gel (de barra) i un sifó per preparar el vermut casolà.

A la ma dreta em queda un bon record: Un sifó em va explotar quedant esmicolat en milers de petits vidres, alguns es van introduir dins la ma.  Van dir que la causa de l’explosió fou el xoc de alta temperatura d’un dia d’agost a la una del migdia en contacte directe amb el gel. Quatre punts de sutura ho acrediten i un dolor indescriptible atès que la cosida fou a pèl i sense cap mena t’anestesia.

Com deia, a casa, diumenges o festes especials, la mare preparava el vermut a base d’olives trencades macerades a casa (les farcides d’anxova eren massa cares), “papes” fregides  (també a casa perqué – deia- que les de la “xurreria” feien pudor d’oli refregit ),  i anxoves del cantàbric degudament dessalades i ben ruixades d’oli d’oliva. Algun que altre seitó, també preparat a casa, com no podria ser d’una altra manera.
 L’ampolla de vermut, degudament custodiada al fons de l’armari, feia la seua aparició a taula amb especial veneració pels expectants bevedors.
Jo sempre havia cregut que el vermut era d’origen italià, perquè les marques més conegudes solen ser ,gairebé totes  italianes, i resulta que estava errat  com en tantes altres coses que dones per certes i un bon dia apareix la sorpresa que et fa modificar el criteri. 
  Resulta que no, que la paraula vermut , tampoc no es italiana, és d’origen alemany i quan va arribar a França, allà li van modificar a “u” per la “ou”; generalitzant-se el mot VERMOUT.
Però encara hi han més al voltant del vermut.

   Pel que fa al seu origen; bé de molt més lluny encara;, de l’antiga Grècia, i més concretament, de l’època del gran Hipocrates. Fou ell qui va macerar vi amb agenjo,  dictaminà i obtingué un vi  què, durant l’edat mitjana, l’anomenaren vi hipocràtic. Així doncs, no tan sols la humanitat sencera li hem d’agrair el seu famós codi ètic mèdic plasmat en el jurament hipocràtic, sinó també, d’invenció del vermut.
Fou més tardanament que li van afegir canella, ametlles i mel. Farmacèutics i apotecaris d’arreu l’aromatitzaren, triturant plantes i herbes. L’art de potenciar els vins sobrevisqué a través dels monjos, doctors i alquimistes. 

És diu que els creadors del modern vermut foren Antoni i Beneditto CARPANO el 1786.

Foren els germans Luigi i Giuseppe CORA en 1838 que inicien una elaboració industrial del vermut. Sorgeixen arreu d’Itàlia altres marques famoses: GANCIA en 1850; BALALOR en 1856, CINZANO el 1860.
  Un apartat especial requereix la creació de la marca MARTINI & ROSSI a la ciutat de Tori. El 1863 Alessandro MARTINI i Luigi ROSSI                inicien la elaboració industrial, segons la recepta original secreta de la casa. Tot un glamour del món de la publicitat d’impacte amb els actors més famosos del món del cinema.     
  A la ciutat de Torí, val la pena fer el recorregut pels magnífics bars(antics i senyorials) que mantenen el costum de l’aperitivo on
trovareu tot un mostrari de diferents vermuts. Recomano especialment el CÀRPANO a l’antica formula. Boníssim.

A Itàlia l’aperitivo tant es pot acompanyar amb productes salats com dolços, perquè l’aperitivo es pot fer tant al mati com a la tarda – vespre. Però cal dir sense temor a errar què, dins la varietat de vins elaborats per fer l’aperitivo ,el vermut és el rei.
També, erròniament, pensava que la diferencia de color (blanc o negre) venia donada pel tipus de raïm. Doncs no. Per elaborar els vermut tan sols s’empra un tipus de raïm: El raïm blanc. Els tons rogencs s’obtenen afegint-los caramel.

  Intervenen també una barreja d’herbes aromàtiques, semblants als
bíters i licors. Així tenim camamilla al vermut sec, vainilla al blanc 
dolç, genciana al vermell i, en tots, ruibard, rel de lliri, quinina i una infinitat d’altres herbes més.

Cada firma comercial té la seva pròpia composició secreta i desen zelosament les fórmules sota pany i forrellat. És el misteri saborós
 de cada firma comercial.

Diuen que el vermut és un excels aperitiu, un gran estimulador de 
 l’apetit;la seva graduació alcohòlica es mou entre els 16º i els 19º, i és 
un ingredient bàsic en gran nombre de còctels: america, negroni, buñueloni, campari 2000, manhattan, rob roy, dry martini...
  Javier de las Muelas (expert cocteler) diu que en moltes ocasions el detall és el complement just per donar-li aquell sabor final a un 
còctel que el fa únic i diferent.
Recomana que és millor gaudir-lo acompanyats, en una solejada terrassa,  amb la veu de la Callas interpretant la Carmen de Bizet .

Jo, 
amb independència de amb qui , on i com us el vulgueu prendre,  us recomano la següent fórmula per tal d’assaborir un bon Vermut dolç roig.

Preneu un got vidre gruixut transparent de cintura baixa.

- Poseu ¾ de vermut Càrpano (a l’antica formula , si es possible, cas contrari Càrpano punto e +, (tal vegada us sigui més fàcil de trobar a bodegues i grans supermercats).
- un parell de glassons de gel petits (d’aigua mineral),
- aromatitzeu-lo amb  un petit rajolí de ginebra (la que més us agradi), unes gotes són suficients per tal de no modificar la composició del vermut.

- afegiu també unes gotes d’angostura. Potencia molt el aromes.

- entaforeu dins del got una bona rodanxa d’aranja. Per al meu gust n’és el complement equilibrat ideal  entre la dolçor de la taronja i l’acidesa de la llimona.

- un rajolí de sifó, per aquells que vulgueu recuperar el toc antic carbònic.  

Finalment el toc de gràcia: Afegiu  un parell d’olives farcides d’anxova punxades amb un escuradents. Serà  el complement ideal per recordar aquell vermut de tota-la-vida.
Bon profit. 


   Exercici 10:  



    Contemplar un quadre de Magritte és quelcom més profund que guaitar qualsevol altre quadre de qualsevol altre autor penjat de la paret d’un museu obert al públic.
    Té una atracció especial que et crida. Fa que et fixi’s més del que habitualment sols fer quan guaites  un altre quadre. L’atracció és total.

Suposo que aquesta sensació la pot tenir tothom i no precisament sobre un quadre de Magritte. L’atracció pot venir sobtada o no vers qualsevol autor o quadre que li resulta més atractiu. Però aquest autor m’impacta.

El joc que fa entre la realitat i la fantasia dins del més pur surrealisme, és francament suggerent. No pots donar una mirada i marxar. Té una mena d’imant que et retè per contemplar-lo i assaborir-lo una vegada i una altra més.  

      A la seva obra, els dies i les nits es confonen. Les clarors més lluminoses apareixen amb fanals de capvespre encesos que barregen a l’uníson el dia amb la nit, com si en un mateix pla esdevinguessin, alhora, les hores més intenses del dia amb les més fosques i tenebroses de la nit.

    En la clau dels camps és el vindre trencat, trossejat, fet miques qui transforma la realitat. No saps si estàs davant d’un quadre o d’una finestra perquè el paisatge del fons que contemples sencer i seré, resta al mateix temps i en un pla inferior, esmicolat damunt d’un grapat de vidres trencats que deixen de ser transparents per tornar-se opacs, impregnats amb el paisatge. 

    Fa la sensació que el paisatge tant de temps contemplat a través del vidre, s’ha afermat de tal forma que s’ha adherit formant un tot i, tan sols es descobreix per mor d’un fet extern. L’impacte al vidre.

    De fet, una finestra oberta o tancada que dona a l’horitzó no deixa de ser, per si mateixa, un quadre natural integrat dins l’estança. Encara més, si deixes els finestrals oberts, el paisatge s’eixamplarà amb escreix pels laterals superant el dentell l’estricte del marc de la finestra i límit natural de visió.

A la clau del temps, el resultat és encara més subtil perquè el finestral està tancat, escardat parcialment. Res no s’interposa entre la visió de la finestra i el paisatge del fons . No tenim cap altra obertura, cosa que el fa encara més misteriós i suggerent.
Al quadre, una part dels trossos de vidre trencats encara resten subjectes al marc i mantenen la seva transparència, tan sols es visible l’escletxa del trencadís que els separa al temps que els manté encara en peu i transparents.

Per contra, la resta de vidres trencats, caiguts al terra de l’estança i que resten sota el finestral, es tornen opacs i porten impregnats el tros del paisatge que es podia guaitar a través del vidre quan era sencer, des de dins de la sala.

Tan sols el vidre superior del finestral és manté sencer, recordant-nos la naturalitat del paisatge i la transparència natural.

      Per la situació de la caiguda dels vidres, tots cap a l’interior de la cambra, fa pensar que el vidre s’ha trencat per efecte d’una força exterior cap a dins, bé sigui un cop fort de vent  o per l’impacte d’un objecte contundent contra la vidriera, sense poder determinar què, atès que no es veuen restes de l’objecte, possible causa de la trencadissa.

     Si imprimim en paper el quadre i retallem els trossos de vidre, veurem com encaixen a la perfecció els trossos caiguts, amb el paisatge.

   Els trossos resten situats en dos àmbits diferenciats; el dentell de la finestra i el terra de l’estança amb una diferencia especial: Així com el trossos que han caigut estan recolzats al terra, la resta dels trossos, els que apareixen visualment en la contemplació del quadre a l’alçada del dentell, si ens hi fixem bé, encara estan suspesos a l’aire.

   Estan despresos del vidre però encara no han assolit el terra... en realitat, podríem dir que estem contemplant el mateix moment en que el vidre es trenca i s’esmicola davant dels nostres ulls.

FANTÀSTIC ¡¡¡ NO? 

Almenys amí m’ho sembla. Vaja. 

El color és també una altra característica especial del quadre. A les tonalitats marrons del finestral, contrasta el verd i el blau del fons. Només el negre perfila cortinatges i marges.
Hi ha una concordança harmoniosa de colors, gens estridents, que integren el quadre al temps que confonen l’expressió colorista de dins i fora.

  Fa la sensació que el pas del temps s’hagi integrat i confós no tan sols el paisatge sinó també els colors, els mateixos tons que apareixen a l’exterior formen part de l’interior. Només el blau és sens dubte un color extern.

  És un quadre per a la contemplació i per a la reflexió, ja que t’obliga a fer una reconstrucció detallada de l’obra per intentar comprendre-la.

  Segurament, cadascú de vosaltres veureu coses diferents, però segur que no us deixarà indiferents.





























No hay comentarios:

Publicar un comentario